Belevingsgericht contact vervolg 5

Gepubliceerd op 5 maart 2020 om 10:57

BELeVINGSGERICHT CONTACT: contact ervaren en reflecteren

 

De 5e stap in het maken van belevingsgericht contact is; CONTACT ERVAREN

Wanneer je je gaat inleven in de belevingswereld van de bewoner en je zoekend gaat reageren, ontstaan er als het goed is momenten van contact tussen de bewoner en jou.

De betekenis die zich al zoekend aandient leidt tot een keuze voor een bepaalde reactie.

Die reactie zal in het begin wat zoekend en tastend zijn, maar hoe meer de bewoner zich begrepen voelt, ontstaat er meer contact en een betere wisselwerking.

Contact momenten zijn alle momenten waarop je het gevoel hebt dat de bewoner zich begrepen voelt, gerespecteerd, gekend of zelfs geliefd en bemind. Wanneer dat gebeurt zie je de bewoner ontspannen, oplichten, open gaan.
Heel vaak gebeurt er dan nog meer, de bewoner geeft je iets terug! De bewoner laat merken hoe hij/zij zich onder jouw aandacht voelt.

Er ontstaat een positieve wisselwerking waardoor je je allebei bevestigd voelt in de mens die je bent. Als het goed is haal je allebei nieuwe energie uit zulke contactmomenten!

 

De laatste, 6e stap in het maken van belevingsgericht contact is; REFLECTEREN

 

Contactmomenten zijn er heel veel in de zorg met en rondom de bewoner, wanneer je hier als zorgmedewerker van BEWUST bent.

Een belangrijke reden dat er veel momenten gemist worden, is dat je ze als zorgmedewerker te VANZELFSPREKEND vindt.
Je denkt er verder niet meer over na. En toch is het heel belangrijk om bij deze contact momenten stil te staan.

Het is heel nuttig je af te vragen wat je hebt gedaan, gezegd of juist niet hebt gedaan om het contact tot stand te brengen.

Alleen wanneer je hierover nadenkt en je probeert te benoemen wat je deed, wat je zei, hoe je keek, wat je voelde, enz. dan pas kun je er met collega’s over van gedachten wisselen. In praktijk blijkt dat er weinig onderling door verzorgenden gesproken word over mooie, positieve contactmomenten.

De negatieve momenten die worden vaak wel aan alle kanten belicht, maar juist de positieve contact momenten zijn zo belangrijk om te komen tot een gezamenlijke richtlijn, voor de benaderingswijze van de bewoner.
Daarom vraagt #IMOZ van alle verzorgenden om BEWUSTER stil te staan bij alle momenten dat je contact ervaart, alle keren dat er een positieve wisselwerking ontstaat tussen jou en de bewoner.

Door te vertellen aan elkaar op wat voor manier en op welke momenten jij contact hebt met de bewoner, ontstaat er meer rust in het team. Je hebt dan veel meer een beeld van wat je collega’s voor de bewoner betekenen en je hoeft je niet zo vervelend te voelen wanneer je een keer weinig tijd hebt, of het je niet lukt om goed contact te krijgen.
Reflectie en communicatie geven dat je tijdens de zorgverlening meer vertrouwen hebt, meer mogelijkheden ziet en creatiever kunt zijn.

 

“Belevingsgerichte zorg is er niet voor als er nog tijd over is!

Het is bedoeld als inspiratiebron waaruit je voortdurend put, tijdens alle zorghandelingen”